Propuesta de programa de intervención psicopedagógica en habilidades de interacción social entre estudiantes de educación universitaria

Authors

  • Mario Enrique Nizama Reyes Universidad Nacional de Frontera, Sullana, Piura, Perú.
  • Jenny Jeanette López Cordova Universidad Nacional de Frontera, Sullana, Piura, Perú.
  • Rony Alexander Piñarreta Olivares Universidad Nacional de Frontera, Sullana, Piura, Perú.
  • Janet del Rocío Sánchez Castro Universidad Nacional de Frontera, Sullana, Piura, Perú.
  • Eduardo Sánchez Pacheco Universidad Nacional de Frontera, Sullana, Piura, Perú.
  • Carmen Miroslava Sandoval Palacios Universidad Nacional de Frontera, Sullana, Piura, Perú.

DOI:

https://doi.org/10.57063/ricay.v3i1.79

Keywords:

Finance, Break-Even, Spreadsheets

Abstract

The development of this research aimed to propose the implementation of a psychopedagogical intervention program in basic social interaction skills to enhance interpersonal relationships among university-level students. The research design was not experimental, documentary and propositional; Therefore, there is no population, nor a sample at the level of the intervention groups. The approach addressed was qualitative and descriptive level. In general, we can indicate that the result to be achieved was to establish a frame of reference for the implementation of the intervention program, in addition to selecting the areas of specific skills and sub-skills to cover, which were related to their respective identified ítems from the Social Interaction Skills Questionnaire; to finally outline the proposals for sessions to be executed in the intervention plan. Regarding the conclusions, first of all, it highlights that psychopedagogical intervention must be a highly specialized support process. Secondly, the implementation of the proposed program was only limited to two areas, those related to social interaction and being able to make friends. It was also concluded that the program was structured in seven total sessions and each session lasted one hundred minutes. Finally, highlight that the selected strategies include group dynamics, instruction, practice, feedback, and reinforcement.

References

Alarcón, R. (2008). Métodos y diseños de investigación del comportamiento. Lima: Editorial Universitaria.

Aguilar, G., Peter de Bran, M. y Aragón de Herrarte, L. (2014). Desarrollo de habilidades sociales en niños y adolescentes. Programa para padres, docentes y psicólogos. México, D.F.: Trillas.

Bassi, F. (2016). La importancia de la empatía en la educación. Articulo Cientifico, Instituto Alana/Ashoka, Sao Paulo. Recuperado el 24 de Mayo de 2020, de https://escolastransformadoras.com.br/wp-content/uploads/2017/07/ESCUELAS-TRANSFORMADORAS_Importancia_Empatia_Educacion.pdf

Bisquerra, R. (2010). La orientación como proceso educativo. Morata.

Castañeda, A. (2013). Autoestima, claridad de autoconcepto y salud mental en adolescentes de Lima metropolitana.Tesis para obtener el título de licenciada en psicología. Pontificia Universidad Católica del Perú. Lima –Perú. Recuperado de: http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/123456789/5094/CASTANEDA_DIAZ_ANNA_AUTOESTIMA_ADOLESCENTES.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Hernández, C. y De la Rosa, M. (2018). Percepción de mejora de las habilidades comunicativas en estudiantes universitarios. Revista de la Educación Superior, 47(186) 119-135. https://bit.ly/333RN5O DOI: https://doi.org/10.36857/resu.2018.186.351

Monjas, M. I. (2012). Programa de enseñanza de habilidades de interacción social (PEHIS). Madrid: CEPE

Monjas, M. I. (1997). Programa de enseñanza de habilidades de Interacción social. Madrid: Ciencias de la Educación Preescolar y Especial.

Morales, B., Marrero, Y. y Caballero, E. (2019). Concepción del desarrollo de habilidades comunicativas en la formación inicial del maestro. Transformación, 15(2), 156-170. https://bit.ly/2RWfjeC

Morán, V. y Olaz, F. (2014). Instrumentos de evaluación de habilidades sociales en América Latina: un análisis bibliométrico. Revista de Psicología, 23(1), 93–105. https://doi.org/10.5354/0719-0581.2014.32877 DOI: https://doi.org/10.5354/0719-0581.2014.32877

Ordaz, M. (2013). La educación de habilidades sociales desde la Extensión Universitaria. Propuesta de acciones. Educar Em Revista, 50, 269–283. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602013000400017

Patricio, M., Maia, F. y Bezerra, C. (2015). Las habilidades sociales y el comportamiento infractor en la adolescencia. Subjetividad y Procesos Cognitivos, vol. 19, N. 2, pp. 17-38.

Rojas Valladares, A. (2018). La orientación psicopedagógica en el contexto educativo. Universo Sur.

Zavala , M. , Valadez, M. y Vargas, M. (2008). Inteligencia emocional y habilidades sociales en adolescentes con alta aceptación social. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 6(15). https://doi.org/10.25115/ejrep.v6i15.1291 DOI: https://doi.org/10.25115/ejrep.v6i15.1291

Published

2024-06-20

How to Cite

Nizama Reyes, M. E., López Cordova, J. J., Piñarreta Olivares, R. A., Sánchez Castro , J. del R., Sánchez Pacheco, E., & Sandoval Palacios, C. M. (2024). Propuesta de programa de intervención psicopedagógica en habilidades de interacción social entre estudiantes de educación universitaria. Revista De Investigación Científica De La UNF – Aypate, 3(1), 64–73. https://doi.org/10.57063/ricay.v3i1.79

Issue

Section

Artículo Original