Concomitancia de mercados competitivos y productividad de la empresa de agua de mesa “Belén”, Ignacio Escudero, Sullana - Piura, 2021 – 2023

Authors

  • Anthony Briceño Ruíz Universidad Nacional de Frontera, Sullana, Piura, Perú.
  • Luis Ruíz soto Universidad Nacional de Frontera, Sullana, Piura, Perú.
  • Yesenia Saavedra Navarro Universidad Nacional de Frontera, Sullana, Piura, Perú.
  • Wilmer Moncada Sosa Universidad Nacional de Frontera, Sullana, Piura, Perú.

DOI:

https://doi.org/10.57063/ricay.v2i4.69

Keywords:

concomitance, competitive markets, productivity, bottled water, mathematical models

Abstract

The phenomenon of multiple competitors entering a market previously dominated by a single business player is an event of considerable economic and strategic relevance. The objective of the research was to evaluate the concomitance of competitive markets on the productivity of the "Belen" company during the period from 2021 to 2023. The design adopted was non-experimental in nature, since the numerical data collected were observed in their original context, covering the number of units generated by the entity, as well as income and expenses derived from commercial activity. The relationship between productivity and the number of competitors in the table water market was analyzed through the application of mathematical models, involving the use of matrices, quadratic functions and linear regression. The modeling results showed an inverse relationship between both variables, indicating that as the number of competitors in the market increased, the company's productivity tended to decrease.

References

Agudelo, G., Aigneren, M., & Ruiz Restrepo, J. (2008). EXPERIMENTAL Y NO-EXPERIMENTAL. La Sociología En Sus Escenarios, (18). https://revistas.udea.edu.co/index.php/ceo/article/view/6545.

Cañari A. (2023). ¿Qué son las pymes peruanas y por qué deben internacionalizarse? Universidad San Ignacio de Loyola.

Carrasco Ypanaqué, L.A., Parco Valdez, W.J. y Sinche Godoy, I.C. (2018) Plan de negocios para la implementación de una planta embotelladora de agua en el distrito de Lima [Programa Especial del Titulación, Universidad Tecnológica del Perú]. https://hdl.handle.net/20.500.12867/2453.

Castillo Moreno, D. M., Sánchez Cubides, Y. V., y Ardila Cárdenas, C. A. (2020). Estudio y análisis de mercado para la venta de agua embotellada en aguas del Socorro.

Castillo, R., y Llanos, A. (2021). Diseño e implementación de un plan de requerimiento de materiales, kárdex y un plan de mantenimiento preventivo en una empresa embotelladora de agua de mesa para reducir sus costos operacionales. 19 th LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology. DOI: https://doi.org/10.18687/LACCEI2021.1.1.85

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. (2014). METODOLOGÍA DE LA INVESTIGACIÓN. Escuela Superior de Guerra Naval.

Rodríguez G. (2023). Agua embotellada: ¿cuánto se consume en Perú y proyecciones? América Retail. https://www.america-retail.com/peru/agua-embotellada-cuanto-se-consume-en-peru-y-proyecciones/

Rosas Estrella, A. E. (2016). Eficiencia y competencia en la banca peruana, testeando la hipótesis de vida tranquila. [Tesis de Licenciatura, Pontificia Universidad Católica del Perú]. http://hdl.handle.net/20.500.12404/12259

Šrédl, K., Krajčík, V., Paták, M. R., Severová, L., y Svoboda, R. (2020). Influence of the monopolistic production of mineral water on its value chain in the Czech Republic. International Journal of Value Chain Management, 11(3), 228.Torres Jacome, R., Ramirez Flores, J., Catillo Tejada, J., y Nunura Nunura, C. (2021). DOI: https://doi.org/10.1504/IJVCM.2020.109232

Published

2024-06-18

How to Cite

Briceño Ruíz, A., Ruíz soto, L., Saavedra Navarro, Y., & Moncada Sosa, W. (2024). Concomitancia de mercados competitivos y productividad de la empresa de agua de mesa “Belén”, Ignacio Escudero, Sullana - Piura, 2021 – 2023. Revista De Investigación Científica De La UNF – Aypate, 2(4), 63–72. https://doi.org/10.57063/ricay.v2i4.69

Issue

Section

Artículo Original

Most read articles by the same author(s)